رد برهان نظم مرحله 2

مرحله 2

سیستم بسته

سیستم یسته ای را در نظر بگیرید که بسیار بزرگ باشد.

آیا رویدادهای سیستم با بسته در نظر گرفتن آن متوقف میشود؟ یعنی آیا این سیستم هیچ پویشی نخواهد داشت؟

حال یک سیستم بسیار کوچک در نظر بگیرید؟ آیا بدون پویش است؟هنوز نیز در حال تکاپو است ولی محدودیت آن به خود اتم است و حرکات ذره ای.

با این توصیفات مشخص میشود که یک سیستم هر قدر بزرگتر باشد دارای چرخه های بسیار بزرگتر است. که همیشه تکرار میشود . و هیچ گاه نیز تحت تاثیر علت نیست بلکه همیشه عوامل باید بر آن تاثیر بگدارد تا چرخه مقداری تغییر کند. عواملی که باید توان بافری را تغییر دهد.

در نظر بگیرید که این سیتم بسته است یعنی کلیه عوامل در خودش خلاصه میشود. مثلا منظومه شمسی بدون در نظر گرفتن دیگر منظومه ها. آیا اگر خدا نبود تمامی چرخه ها متوقف میشد؟ یا اینکه با بسته در نظر گرفتن به این نتیجه میرسید که نیازی به عامل خارجی برای پویش وجود ندارد؟

 

فقط با فرض کوچک در نظر گرفتن سیستم است که نیاز به یک عامل خارجی برای تکاپویی سیستم نیاز است. مثلا برای یک ظرف کوچک بدون منبع انرژی درونی تنها عامل حرکت جریانی و چرخه ای و هدفدار هوا، انرژی  بیرونی است. که اگر وجودنداشته باشد جریان همرفتی ظرف در بسته از بین خواهد رفت و فقط جریان کنوکسیونی خواهد داشت.

ولی اگر در این سیستم کوچک یک چراغ وارد کنید این جریان هدافدار ایجاد میشود.

چیزی که میخواهم بگویم این است:

وجود خالق به اندازه سیستم بستگی دارد و هر چقدر بزرگتر باشد به طور خودکار نظم چرخه ای پیدا میکند.

حال من این را میگویم برای در نظر گرفتن خالق باید دیدتان بسته باشد در حد مغز خودتان و همیشه نیازمند عامل بیرونی ببینید (ولی عوامل نمیبینید!)

 

 

متدینین یگویند که این نظم ناشی از خداست.

ولی چرا؟ چرا خدایان نباشد؟  حال چرا خدایان عوامل نداشته باشند؟ چرا عوامل که منجر به معلولها میشوند خود عوامل بسیاری نداشته باشند؟

اگر بگویید خدا بی علت است ما نیز میگوییم هستی بی علت استو فقط عوامل بصورت شبکه های عصبی بر یکدیگر اثر کرده و نظم برقرار میشود

 

 

=======>مبحث بعدی قضیه سازنده ساعت و نیاز به سازنده <======

 

بیان دیدگاه