برده داری در اسلام آری یا خیر؟

http://gomnamian.blogspot.com/2011/07/blog-post_5975.html

چرا روایات؟
به راحتی میتوان از آیات استفاده کرد:

این آیات نشان از وجود برده در اسلام دارد:
سوره روم، آیه بیست و هشت:
ضَرَبَ لَكُم مَّثَلًا مِنْ أَنفُسِكُمْ هَل لَّكُم مِّن مَّا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُم مِّن شُرَكَاء فِي مَا رَزَقْنَاكُمْ فَأَنتُمْ فِيهِ سَوَاء تَخَافُونَهُمْ كَخِيفَتِكُمْ أَنفُسَكُمْ كَذَلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ
[خداوند] براى شما از خودتان مثلى زده است آيا در آنچه به شما روزى داده‏ايم شريكانى از بردگانتان داريد كه در آن [مال با هم] مساوى باشيد و همان طور كه شما از يكديگر بيم داريد از آنها بيم داشته باشيد اين گونه آيات خود را براى مردمى كه مى‏انديشند به تفصيل بيان مى‏كنيم

سوره نحل آیه 75
ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً عَبْدًا مَّمْلُوكًا لاَّ يَقْدِرُ عَلَى شَيْءٍ وَمَن رَّزَقْنَاهُ مِنَّا رِزْقًا حَسَنًا فَهُوَ يُنفِقُ مِنْهُ سِرًّا وَجَهْرًا هَلْ يَسْتَوُونَ الْحَمْدُ لِلّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ.
خدا برده زر خريدی را مثل می زند که هيچ قدرتی ندارد، و کسی را که از، جانب خويش رزق نيکويش داده ايم و در نهان و آشکارا انفاق می کند آيااين دو برابرند ? سپاس خاص خداست ، ولی بيشترشان نادانند.

سوره معارج آیات 29 و 30
وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ؛ إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ.
و کسانی که شرمگاه خويش نگه می دارند؛ مگر برای همسرانشان يا کنيزانشان ، که در اين حال ملامتی بر آنها نيست

و البته ده ها آیه دیگر در تایید برده داری نیز وجود دارد.

باور کن در اسلام برده داری وجود دارد، نه تنها برده داری وجود دارد، بلکه شخص که مالک برده هست، می تواند به همسر برده خود نیز تجاوز کند. این هم آیه قرآنی که دستور این تجاوز را می دهد:
آیه 24 سوره النسا:

وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاء إِلاَّ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ كِتَابَ اللّهِ عَلَيْكُمْ وَأُحِلَّ لَكُم مَّا وَرَاء ذَلِكُمْ أَن تَبْتَغُواْ بِأَمْوَالِكُم مُّحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً وَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا تَرَاضَيْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِيضَةِ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا ﴿۲۴﴾
و [همچنين‏ بر شما حرام شده است] زنان شوهردار، مگر ملك يمين [كنيز]تان، اين فريضه الهى است كه بر شما مقرر گرديده است، و فراتر از اينان بر شما حلال گرديده است كه با صرف اموال خويش، پاكدامنانه و نه پليدكارانه، آن را به دست آوريد، و آنانكه [به صورت متعه‏] از آنان برخوردار شويد، بايد مهرهايشان را كه بر عهده شما مقرر است، بپردازيد، و در آنچه پس از تعيين [در مدت يا مهر تغيير دهيد يا] به توافق رسيد، گناهى بر شما نيست، كه خداوند داناى فرزانه است‏

کسانی که در پی دفاع از اسلام و محمد هستند ، می گویند که محمد برده داری تاسیس نکرد، بلکه او صرفا این روش را ادامه داد و امکان نداشت که یک دفعه تغییر اساسی در جامعه به وجود آورد.
در جواب آنها باید گفت که چگونه است که محمد می توانست خدای جدید معرفی کند و تغییر اساسی چون شکستن بت ها و تغییر حجاب را ایجاد کند ، حجاب را اجباری کند، قمار و شراب را ممنوع کند؛ اما نمی توانست برده داری را ممنوع کند ؟! چرا در قران حداقل نگفته شده است که برده داری کار بدی است ؟! چگونه است که در قرآن برای نوبت زنان محمد و اتاق خواب محمد ،آیه آمده است، اما الله یک کلمه نمی توانست بگوید برده داری کار بدی است؟

ما فقط درباره اعراب زمان جاهلیت صحبت نمی کنید، بلکه متهم این جنایت، کسی است که ادعا می کند به الله وصل است و بهترین انسانی است که خدا آفریده است. باید به او گفت این الله تو چطور نمی فهمیده که برده داری کار بدی است؟!

بیان دیدگاه