رد برهان نظم مرحله اول

ساعت 2:53 دقیقه صبح! ولی باید 1 ساعت بیدار بمانم! بدین سان مینویسیم :

مرحله اول

از شما میپرسم علت درست است یا عوامل ؟

نمیخواهم مااند مسلمانان  با یک تمثیل حرفم را به شما تحمیل کنم و فقط در انتها مثال می آورم . پس خودتان یک رویدادی را در نظر بگیرید. یک رویدادی که در آن علم بالاتری داشته باشید.

حال بروید از یک آخوند نزدیک و دم دستتون در مورد علتش سوال کنین. آیا در جواب سعی در خدایی جلوه دادن آن را نداتشتند؟

ولی شما که علم بالایی در آن دارید دلیل آن  رویداد را بگویید. آِیا دلیلتان به الهیات بر میگردد؟ آیا جواب درست به عوامل ختم میشود یا علت؟

برای مثال من توارث را در نظر میگیرم. در قدیم الهیون میگفتند که …. (خودتان بگویید) بله میگفتند، که انسان از آب جهنده کمر مرد رشد میکند! و وجود انسان از دمیده شدن روح خداوند است و…..

حال علمی بررسی کنیم:

آب جهنده مرد کمتر از 50 درصد در وجود انسان نقش دارد. روح و وجود انسان از خدا است؟ خیر بلکه نتیجه بیان هزاران ژن است که شامل تمامی عادات انسان است. حتی بد خلقی، اعتیاد و …. همگی تحت تاثیر ژن اند!

یعنی علت ندارد بلکه عوامل دارد وجودی انسان.

آیا به این نتیجه نرسیده اید که  هیچ وقت علت وجود ندارد بلکه عوامل اند که پدیده ها را شکل میدهند؟

در واقع الهی دیدن نحوه احمقانه تر نگاه کردن به رویداد ها است. آیا این طور نیست؟

مثالهای دیگر:

* در قدیم باران را از رحمات خدا میدانستند و به همین علت نماز باران و…. داشتند.

ولی حال چه؟ باران نتیجه هسته های بارانی و بخار آب و تبخیر و حرارت و انبساط و انقباض و ….. است. به نظر شما نماز آنها تاثیری بر این رویداد ها دارد؟ پس چرا تمامی ممالک اسلامی بیابانی اند؟ اروپا که بی دین ترین قاره است خشکی ندارد.

* یا مثلا رسیدن روزی را از برکات الله میپندارند که برای همگان روزی رسان است الله.

آیا اینطور است؟

اگر بله : پس خداوند تبعیض دارد. چرا روزی را برای کشورهای آفریقایی و فقیر نمیرساند؟

حال اگر واقع بینانه تر نگاه کنید میبینید :

روزی تحت تاثیر خدا نیست بلکه خدایان است و این خدایان شامل : باران ، خاک، فرهنگ، علم و….است.

* یا مثالی دیگر : اسلام  احکام اعدام ، قطع ید، سنگسار و… را به آسانی اجرا میکند. چرا؟ زیرا ساده ترین راه است تعریف خلاف کرده با عدم مطابقت با آیین الهی

ولی با بررسی دقیقتر چه به فکرتان میرسد؟

بله فردی که در اسلام قطع ید میشود هزاران عاول بر دزدی وی تاثیر داشته است. فردی که به سبب خشونت اعدام میشود ممکن است هزاران ناهنجاری ژنتیکی داشته باشد که هنوز حتی کشف نشده باشند، فردی که سنگسار میشود ممکن است دهها عامل ژنتیکی نا مکشوف باعث تحریک وی شده باشد . مثلا بیماری هورمونی ناشناخته و….

با این تعریف ممکن است گفته شود هر کس مسئول عمل خود است. که برای این جواب در مراحل بعدی رد برهان نظم خواهم نوشت. فقط بلاگ را ادامه دهید.

* و تمامی تفکرات دینی دیگر …

حال همین روند را بسیار بزرگتر کنید باز خواهید فهمید که باز هم علت وجود ندارد بلکه عوامل وجود دارد در رویدادها. حال بسیار  بسیار بزرگتر فکر کنید تا اندازه ای که دیگر علمی در آن نداشته باشید. آیا در اینجا علت در نظر نمیگیرید؟ طبیعیست زیرا که علمی در آن ندارید آن را ساده در نظر میگیرید. در حالی که همین علتها را از متخصصان برتر از خودتان سوال کنید ، انها همچنان عوامل را به شما خواهند گفت. آیا انیطور نیست؟

با همین ها دو باب مهم از برهان های نظم رد میشود. برهان فاعلی (علت داربودن) و  صوری

با همین ضمینه فعلی که عدم وجود علم باعث ساده انگاری میشود میتوان به گفته انیشتین، استیون هاوکینز و…. رسید که میگفتند خدای شخص وار وجود ندارد.

فکر میکنید فرق آنها با یک آخوند مکتبی چیست؟ آنها ساده نمی اندیشند. ولی ادیان ساده انگارند. به همین دلیل است که میزان IQ در بی دینان بالاتر از متعصبان دینیست.

گفته هایم را با ضمینه علمی خودتان انجام دهید. از رهبر دینی بپرسید سپس خودتان جواب دهید و عوامل را پیدا کنید، و سپس از شخصی بر تر از خودتان سوال کنید.

======> پایان مرحله اول <======

در مرحله دوم صحبت در مورد سیستم بسته است . یک سیستم بسیار بزرگ و بسته

بیان دیدگاه